begraafplaats Orthen
EEN PLEK OM TE HERINNEREN

Voor
Stichting Solamen
Jaar: 2022

Met
Angelique Kleijne (illustraties)
Jan Schalken
(website)

Wat
Positionering
Concept
Visuele identiteit
Uitwerking middelen

Begraafplaats Orthen is de oudste begraafplaats van ’s-Hertogenbosch. Een plek met een rijke historie vol met bijzondere verhalen. Maar de begraafplaats blijft niet hangen in het verleden maar wil -ook in de toekomst- een uitnodigende plek voor herdenken en bezinning zijn, open voor álle Bosschenaren. Samen met het bestuur en medewerkers van de begraafplaats zijn aan de hand van een aantal sessies de (on)mogelijkheden en kansen van de begraafplaats verkent. Vanuit die inzichten heb ik een verhaal opgetekend en een nieuwe visuele identiteit ontwikkelt.

Verbinding en geborgenheid
Met een bezoek aan Orthen betreed je een andere wereld, je gaat van de stad naar het park, van hectiek naar rust. De begraafplaats biedt geborgenheid maar wil tegelijkertijd ook meer verbinding maken met de stad en haar bewoners. Door in het nieuwe logo de beginletter ’O’ open te maken ontstaat een tussenruimte die de geborgenheid van de begraafplaats symboliseert als ook de toegankelijkheid ervan.

De uitstraling van de nieuwe visuele identiteit is ingetogen maar niet zwaar. De typografie en het kleurenpalet zorgen voor licht en lucht. De illustraties gemaakt door Angelique Kleine illustreren de sfeer die past bij de stemming van het moment. Onderdeel van de huisstijl is een nieuwe beeldenbank waarin de monumentale gebouwen, bijzondere graven maar ook de diversiteit aan flora en fauna is vastgelegd.

Previous
Previous

WAARDEN–WANDELEN

Next
Next

BAKEN–BESTEMMING